Ja, vi elsker dette landet, som det stiger frem.

Jag sitter och läser om allt som har hänt i Norge som jag inte tror någon har missat.



"En rädd yngre flicka springer mot den uniformerade mannen för att söka skydd.Han tar då fram sin pistol och skjuter henne rätt i huvudet."

"Håkon Sandbakken låser in sig på en av toaletterna i huvudbyggnaden.
– Hela tiden ringde mobiltelefoner i stora salen. Förutom de höga metalliska smällarna är det ringsignalerna från de olika mobiltelefonerna som jag minns tydligast. Varje minut var det en ny telefon som ringde. Varje signal representerade nya anhöriga. Ingen kom fram, skriver han på Budstikka.no.
Samtidigt lockar Behring Breivik ut ungdomar genom att säga att han är polis. Väl ute skjuter han flera av dem.
– Vi hörde metalliska smällar från andra änden av gången, ljuden ekade sedan längs väggen mot oss, skriver Sandbakken."

"20-30 personer barrikaderar sig i skolstugan en bit bort på ön. En av dem var Miriam Einangshaug, 17, som sprang från tältplatsen till stugan när skottlossningen började.
Behring Breivik skjuter utanför huset, in genom fönster och mot väggar och dörrar. Men han tar sig inte in i huset utan går vidare.
– Vi hörde att han laddade om vapnen, och väntade på att ammunitionen skulle ta slut. Men det gjorde den aldrig, säger Miriam Einangshaug till Aftonbladet."

"AUF-medlemmen Kjetil Vevle twittrar från stranden där han gömmer sig. Först skriver han: ”Någon skjuter på Utøya. Larma polisen!”

Senare skriver han:

”Vi sitter vid vattnet. En man som skjuter är iklädd polisuniform. Hjälp oss tills polisen kommer.”

 

Jag tror inte att någon människa som inte var på plats på Utøya kan föreställa sig hur det var.

Rädslan, paniken och att vara på en ö där du inte kan ta dig någonstans.

Det dyker upp en man klädd som polis som påstår sig att inte vara farlig och att han ska "hjälpa dom" efter bomben som smällde i Oslo strax innan. Men det han gjorde var långt ifrån att hjälpa dom, han sköt ihjäl ungdomarna, en efter en.

 

Det går inte in i mitt huvud hur en människa kan vara så iskall. Stå öga mot öga med människor för att sedan skjuta ihjäl dom och därefter skratta och skrika segerrop.

Vilken skada&sorg en enda människa har orsakat för så många andra människor.

 

Jag sörjer något enormt med alla anhöriga till offren och dom som klarade sig undan skotten och jag hoppas dom gör det bästa som går av situtionen just nu.

Vila i frid!♥

 

 




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0